» Tandemprojekt
» Miért tanuljunk németet első idegen nyelvként?
» A projekt célja és témája
» Cserepartnerünk
» Munkaformák
» Kik vehetnek részt a projektben?
» Látogatások Svédországban
» Kik vezetik a projektet?
Iskolánkban már 2003 óta működik diákcsere-kapcsolat Svédországgal. Ez
a kapcsolat a jövő évtől német nyelvű projekttel bővül ki, melynek neve
Tandem Projekt.
Hogy miért "Tandem"? Mert ebben a projektben együtt és egymástól
tanulunk. Ez az "interkulturális kompetencia" alapja, azé a képességé,
mely napjainkban, a mai globalizált világban egyre fontosabbá válik.
Az idegen nyelvek tanulása a későbbi szakmai előmenetel szempontjából nagyon
fontos, függetlenül attól, hogy milyen pályát választunk egykor. Magyarország,
Ausztria és Németország sorsa a múltban mind gazdaságilag mind kulturálisan
szorosan összefonódott, s mindez a német nyelv tanulását és tudását nagyban
elősegítette és fontossá tette.
A német nyelv ismerete azonban a mai fiatalok jövője szempontjából is döntő
fontosságú. Gondoljunk csak arra, hogy
- mennyi munkahelyet teremtenek a német, osztrák és svájci cégek.
- egyre növekszik a magyar-német, magyar-osztrák alapítású vegyesvállalatok
száma.
- Németország az Európai Unió egyik legbefolyásosabb állama, és így nagy
befolyása van az EU-n belüli normák és törvényi szabályozások kialakításában.
Így tehát új állások, munkaterületek jönnek létre, ahol mindenütt szükség
van a jó német nyelvtudásra. Hogy csak néhány példát említsünk: a környezetvédelem
területén, a biotechnikában, a gépgyártásban
(mind olyan területek, melyeken Németország világpiaci vezető szerepet
tölt be), a mezőgazdaságban vagy az élelmiszeriparban (ahol Németország
és főként Svájc és Ausztria élenjárók Európában) vagy az uniós jogok illetve
az informatika és a távközlés terén.
Az angoltudás természetesen mindenütt követelmény, a belső kommunikáció
nyelve a cégeken belül azonban a német, mert az ember a részleteket megbeszélni,
illetve tárgyalni inkább az anyanyelvén szeret. Így a németül jól beszélő
magyar munkatársak minden Magyarországon dolgozó német cégnél nagyon keresettek.
Ezen felül egy idegen nyelv ismerete (mint pl. az angol mint a nemzetközi
kommunkáció nyelve) ma már nem, a jövőben pedig végképp nem lesz elegendő,
ha az ember igazán nívós állást szeretne betölteni.
A projekt célja, hogy azt a némettudást, amit 9. osztályban a heti hét
órában való némettanulással megszereztetek ne csak egyszerű gyakorlással,
hanem valódi idegen nyelvű kommunikációval fejlesszétek tovább.
A projekt két évig tart. Minden évnek van egy átfogó témája, amin a tanév
közben (a tanórákon és az órákon kívül is) különböző altémák és feladatok
formájában dolgozunk.
Cserepartnerünk a svéd Johannes Hedberg Skolan, svéd nyelvi gimnázium szintén
10. osztálya, ahol a diákok emelt óraszámban, nagyon korszerű módszerekkel
tanulják az idegen nyelveket. Az iskola Helsingborgban van, a tenger partján
Helsingőrrel átellenben. (Látni a túlparton Hamlet kastélyát).
Tudatosan választottunk partnerünknek egy svéd iskolát, mivel a német így
mindkét partner számára idegen nyelv. Így reméljük könnyebben leküzditek
félelmeiteket és gátlásaitokat, és nagyobb kedvvel, bátrabban leveleztek
majd, mint német anyanyelvűekkel.
Svédország pedagógiai szempontból is jó partner. A PISA*-felmérések alapján
Svédország a többi skandináv országgal egyetemben a gimnáziumi oktatás
és az iskolai eredmények tekintetében az elsők között van. Ezek az országok
vezető szerepet töltenek be az oktatás- és tanulásmódszertan terén. Mindebből
a projekt kapcsán ti és az egész iskola egyaránt profitálhattok. Azoknak,
akik nálunk a diakónia-ápolástan tantárgyat választják, és később szociális
területen szeretnének elhelyezkedni szintén hasznos lehet ez a kapcsolat,
mivel szociális foglalkozások területén a skandináv országokban a legmagasabb
szintű a képzés.
*PISA : az eddigi legszélesebb körű. átfogó tanulási és kompetenciamérési
program. Célja, hogy adatokat szolgáltasson az OECD tagállamok oktatási
színvonalára vonatkozóan.
Búcsuest Svédországban
A németórákon való előkészítésen kívül nagyon fontos mindenek előtt a személyes
levelezés, az önálló, illetve csoportos kutatómunka (kérdőívek összaállítása,
interjúk készítése). Mindezt aztán együtt megbeszéljük, értékeljük, illetve
összahasonlítjuk a svéd diákok hasonló téren szerzett tapasztalataival.
A cél az, hogy svéd diákokkal beszélgessetek, levelezzetek arról, ami titeket
a mindennapokban érdekel és foglalkoztat, mindezt persze németül! Hogy
ezáltal más gondolkodás és látásmódokat ismerjetek meg és ezt vessétek
össze a magatokéval.
Anita, Gyula és Reni éppen egy svéd szöveget igyekeznek megfejteni
A projektben részt vehet a 10. osztályból bárki, akinek kedve van, aki
szeretne svéd diákokkal németül levelezni és őket jobban megismerni, lényeg,
hogy érdekelődő legyen és hajlandó legyen a folyamatos, segítséggel támogatott,
de nagyban önálló (egyéni és csoportos) munkára. Ezzel a munkaformával
olyan alapot szeretnénk adni és olyan képességeket szeretnénk fejleszteni,
amelyekkel a későbbi tanulmányaitok során illetve munkahelyeteken is találkozni
fogtok majd s amelyekre nagy szükségetek lesz.
A két éves projekt folyamán évente egyszer utazhattok Svédországba, illetve
évi egyszer fogadjátok a svédeket. Svédországban családoknál fogtok lakni,
Magyarországon pedig ti szállásoljátok el a partnereteket.
Az utazások időtartama rövid, mindössze 3 nap, ez a három nap viszont intenzív
közös munkával telik. Egyrészt kölcsönösen bemutatjátok egymásnak és értékelitek
azokat az anyagokat, amiket otthon elkészítettetek, másrészt helyben fogtok
kapni érdekes feladatokat, amiket a svédekkel együtt, az iskolában és a
városban kell megoldanotok. Esténként persze lesz idő egymás megismerésére
is!
Az utazások időpontját úgy választjuk ki, hogy az utazási költségek a lehető
legalacsonyabbak legyenek.
Az elmúlt évek utazásairól a honlapon a fényképalbumban láthattok képeket.
A projektet - közösen a svéd iskola német anyanyelvű némettanárával - az
iskola német nyelvtanárai tervezik és irányítják.
Ezenfelül a projekt lebonyolításában külső szakértő nyújt módszertani,
országismereti illetve kulturális téren is segítséget.